Brániční dýchání

Zdravé dýchání je něco, čím se každý ohání, že je zapotřebí, nikdo ale pořádně neví, co to vlastně znamená. Základem všeho, aniž bychom museli hledat spoustu odborné literatury a zkoumat, co máme dělat a jak vlastně začít, je brániční dýchání.

Jen málo lidí opravdu tuší, jak správně dýchat a že dech má svá pravidla, ovlivňuje nás každou vteřinou našeho života a umožňuje nám navýšit při správném užití a ponížit při špatném celkovou kvalitu našeho života.

Bránice (diaphragma) je hlavní nádechový sval, který má obrovský vliv na vzpřímenou posturu člověka. Je to svalo-šlachová blána oddělující u savců orgány hrudního koše a břicha. U lidí je 3 až 5 mm tlustá a odvádí 60–80 % práce, která je potřeba k nádechu.

​Dýchání do bránice je jednoduše řečeno, dýchání do bříška, jelikož v této části těla není žádné omezení hrudním košem, může se bránice rozvinout a navýšit kapacitu plic až o 30 %.

​Řada studií a výzkumů prokázala, že dýchání bránicí neuvěřitelně prospívá našemu zdraví a je propojeno s dýcháním nosem.

​Dýchejme nosem = Dýchejme zdravě

Dýchání nosem je základní předpoklad zdravého dýchání.

  •  Zlepšuje spánek a regeneraci
  • Snižuje objem vdechovaného vzduchu
  • Ohřívá vdechovaný vzduch
  • Aktivuje brániční dýchání
  • Fyzicky i energeticky nenáročné
  • Zklidňuje a uvolňuje
  • Dezinfikuje vdechovaný vzduch – NO – oxid dusnatý
  • Zvlhčuje dýchací cest
  •  Snižuje krevní tlak

Jazyk se přirozeně opírá o horní patro

​Při nádechu se bránice stahuje a klesá (kontrahuje). Umožňuje snadné nasátí vzduchu do plic a zapojení spodní časti plic do výměny plynů.

Výdech je pasivní děj, při kterém se bránice uvolní a zploští.

​Při hlubším bráničním dýchání se v plicích vyměňuje téměř všechen vzduch, na rozdíl od normálního plytkého hrudníkového nadechnutí, kdy k výměně vzduchu dochází jen v horní části plic. To znamená, že se plíce naplní čistým vzduchem plným kyslíku, který přechází do krve a prospívá napříč celým našim tělem daleko efektivněji.

Jak začít zjišťovat, zda bráničně dýchám 🙂

Lehněte si na podložku nebo si sedněte do tureckého sedu, narovnejte záda a dejte si jednu ruku na hrudník a druhou na bříško, pohyb dlaně na hrudníku bude absolutně minimalizován oproti pohybu dlaně na bříšku.

​Nadech i výdech je prováděn plynule a vždy nosem, přirozené je totiž dýchat nosem. Ústa jsou stvořena k mluvení, pití a papaní, sem tam nějaký ten polibek 😉 Nicméně k dýchání věřte nebo ne, máme nos J

Jak bude vysvětleno později, je toto naprosto stěžejní informace, pokud chcete něco zásadního změnit, je nutno začít právě zde.

Více ve FB skupině ZDE: Zdravé dýchání BUTEYKO A OXYGEN ADVANTAGE

rostislav.vaclavek@centrum.cz
Zakladatel projektu 5 PILÍŘŮ ZDRAVÍ, certifikovaný instruktor technik zdravého dýchání BUTEYKO a OXYGEN ADVANTAGE, průvodce životní změnou.