On-line kurz 5PZ
KOMPLEXNÍ DECHOVÁ REEDUKACE PRO DĚTI
Pro ty, na kterých nám nejvíce záleží ♥
Čím dříve se správnými dechovými návyky u dětí začneme,
tím kvalitnější a spokojenější život jim poskytneme.
3 měsíční on-line kurz plný praxe a zábavy
Proč vlastně řešit dýchání, když se děje přirozeně?
Toto je jeden z velkých omylů, už dávno nedýcháme přirozeně.
Stačí si dát do souvislostí to, jak v současné době žijeme, jaký je náš životní styl. Protože právě ono prostředí a způsob, jak se sebou zacházíme, jsou těmi aspekty, které zásadním způsobem ovlivňují kvalitu našeho dechu a samozřejmě nejen jeho.
Máme méně pohybu, více jídla, a to hlavně více nezdravého jídla, většina populace je v nadváze, více mluvíme, více spěcháme, jsme více pod tlakem, žijeme v přetopených obydlích, a to vše zhoršuje i kvalitu našeho dechového vzorce. Chybí dostatečná osvěta ohledně funkčního dýchání, a přitom způsob jakým dýcháme ovlivňuje to, jak vypadáme, jak se cítíme, kolik energie máme, prostě to, jak celkově v životě fungujeme.
Možná tě překvapí, že:
- V současné době dysfunkčně dýchá (hyperventiluje) zhruba 90 % lidí v západní společnosti.
- Přibližně 50 % populace dýchá pusou.
- Primární reakce těla na hyperventilaci je až 50% pokles množství kyslíku proudícího do mozku.
Jak jsou na tom s kvalitou dechu naše děti?
Odpovědí ti mohou být následující odrážky. Ty poskytují hrubý výčet možných projevů dysfunkčního dýchání:
- ucpaný nos, tím pádem dýchání ústy,
- hlasité dýchání v klidu nebo při spánku,
- chrápání, spánkové apnoe, noční můry,
- stálá únava, málo energie,
- nesoustředěnost,
- ADD, ADHD,
- křivé zuby, nedostatečný prostor pro zuby v ústech,
- logopedické vady,
- četné zubní kazy,
- zvětšené nosní mandle,
- špatné trávení,
- špatné držení těla, bolest beder, krku,
- zadýchávání se nejen při větší fyzické aktivitě,
- nevýrazné rysy obličeje, křivý nos,
- slabá imunita, častá nemocnost,
- vnitřní nervozita, stres, panické ataky.
Statistiky ukazují, že u 40 % dětí, které trpí poruchami spánku, včetně chrápání nebo spánkové apnoe, se rozvine ADD (porucha pozornosti), ADHD (hyperaktivita) nebo porucha učení.
Kromě toho, pokud dítě chrápe ve věku 8 let a není léčeno, existuje 80% šance, že dítě bude mít trvalé až 20% snížení dechové kapacity.
Bohužel lékaři, kteří léčí ADD nebo ADHD, zřídka zvažují nosní neprůchodnost jako možnou příčinu a nejsou si vědomi toho, že tomuto stavu lze výrazně pomoci bez potřeby léků nebo psychologické terapie.
Také v případě řešení zvětšených nosních mandlí mohou výrazně pomoci dechové techniky a není třeba hned přistupovat k invazivním řešením v podobě trhání. Obdobná situace nastává s používáním rovnátek, tomu se také můžeme vyhnout díky dechovým technikám. Vše je v souvislostech vysvětleno v tomto on-line kurzu.
Jak z toho ven?
Jednoduše začít opět funkčně dýchat. A to bez nadsázky. Všechny výše popsané projevy dysfunkčního dýchání se mohou výrazně zlepšit nebo zcela vymizet, pokud se kvalita dechového vzorce dostane opět do funkčních hodnot.
Není to žádný zázrak, ani neslibujeme nemožné. Metoda zdravého dýchání BUTEYKO, ze které vycházejí veškerá cvičení tohoto kurzu, je založena na vědecky podložených technikách a skládá se z řady dechových cvičení a pokynů.
Patří sem postupy na pročištění, zprůchodnění a odblokování nosu, přechod na nosní dýchání a cvičení na obnovení funkce dýchacích cest. Cílem je ozdravení dechu a navyšování jeho kvality.
Mnoho astmatiků, alergiků, neurotiků a dalších lidí s dýchacími potížemi díky této úžasné metodě zaznamenalo pozoruhodné zlepšení dýchání, což jim umožnilo snížit závislost na lécích a užívat si život v kvalitě, kterou dříve neměli a neznali.
Když se dechová cvičení Buteyko dělají opravdu POCTIVĚ, PRAVIDELNĚ a v souladu s tělesnými procesy, úspěšnost je až 95 %. Je to tedy systém zdravého a funkčního dýchání pro lidi, kteří mají nějaké problémy s dýcháním (týká se až 90 % lidí), ale pomáhá i všem ostatním včetně diabetiků.
Na čem je funkční dýchání dle BUTEYKO metody založeno?
- 1. BIOCHEMIECílem dechových cvičení zaměřených na biochemii je snížit chemosensitivitu těla na hromadění oxidu uhličitého - CO2. Jinými slovy vytváření větší tolerance na CO2. Velmi zjednodušeně díky jemnému dýchání máme v těle větší množství CO2 (oxidu uhličitého) a NO (oxidu dusnatého) a díky tomu dochází k lepšímu okysličení orgánů, svalů a tkání. Buňky vyrábějí více energie. Díky tomu můžeme sportovat a dělat náročnou fyzickou aktivitu s menším zatížením pro organismus. Náš organismus se lépe regeneruje. Máme lépe okysličený mozek - lépe se soustředíme. Lépe spíme.
- 2. BIOMECHANIKAČerpáme benefity ze správného fungování bránice, tedy z bráničního dýchání. U dětí, které se nacházejí ve fázi růstu, je biomechanika dechu klíčová pro správný vývoj hrudníku a plic. To vede ke zlepšení postavení těla, lepšímu fungování pánevního dna, lepšímu fungování lymfatického systému, zlepšení funkčního pohybu, zvětšení objemu plic, zvýšení fyzické výkonnosti, redukci stresu a úzkosti atd. Špatná biomechanika dechu může vést k různým respiračním problémům, jako je hyperventilace, chronické dechové obtíže nebo rozvoj astmatu.
- 3. KADENCECílem je pravidelné pomalé jemné dýchání. Pravidelné dýchání zajišťuje dostatečný přísun kyslíku do všech orgánů a tkání, což je klíčové pro zdravý růst a vývoj dítěte. Mozek, který je u dětí v neustálém vývoji, je obzvláště citlivý na hladiny kyslíku. Pravidelný dech pomáhá regulovat autonomní nervový systém, který kontroluje mnoho funkcí těla, jako je srdeční tep, trávení a stresové reakce. Podporuje také lepší soustředění, paměť a učení, což je klíčové pro školní úspěchy a každodenní aktivity. Pokud je dech chaotický je naše tělo přetěžováno, to pak negativně ovlivňuje srdce, mozek, střeva a další orgány. Na kadenci je potřeba se zaměřit hlavně u dětí trpících astmatem a spánkovými apnoemi.
Co jsme pro děti 8-12 let a dospěláky v kurzu připravili?
Pracovní listy jsou pojaty komiksově a ucelené informace o dechu jsou podány dětsky přívětivou formou. Děti v nich najdou např. vše o fungování dýchacích svalů, o Zlodechu (hyperventilaci), o Superdechu (funkčním dýchání), úkoly k vyřešení, prostor pro vlastní tvoření, detailně popsaná jednotlivá dechová cvičení a mnoho dalšího.
Cílem pracovních listů je, aby dítě postupně hravou nenásilnou formou objevovalo taje a benefity funkčního dýchání, krok za krokem praktikovalo a mělo radost z pozitivních změn, které na sebe nenechají dlouho čekat.
Všechny pracovní listy (PRAXÍKY) si můžeš stáhnout a dítěti vytisknout, aby s nimi mohlo pracovat, malovat a vybarvovat si v nich.
Práci s pracovními listy si můžeš s dítětem rovrhnout do 16 dnů. A to je teprve začátek.
3 příklady částí z jednotlivých PRAXÍKŮ najdeš níže.
Ke každému PRAXÍKU je vyčleněná ještě 1 stránka, na které najdeš informace, jak s ním pracovat. Co s dítětem prodebatovat, jak praktikovat jednotlivé úkoly, jak praktikovat dechová cvičení, jak dítěti pomoc hledat odpovědi a řešení....
V metodických pokynech kromě jiného také nalezneš videa s ukázkou možného provedení dechových technik, které jsme měli možnost natočit ve spolupráci se Základní školou Vřesina u Hlučína a s úžasnými dětmi Elenkou Važíkovou a Ondráškem Hluchníkem.
Zhlédnout střípky z návodů dechových technik a rychloukázky PRAXÍKŮ a ilustrací můžete prostřednictvím následujícího intra 🙂
Až děti absolvují všech 16 PRAXÍKŮ a osvojí si provádění dechových technik, přejdou na MISI SUPERDECHU v podobě 10týdenního plánu pro funkční dýchání. V něm jsou pak jednotlivé dechové techniky a jejich opakování rozděleny během dne tak, aby jejich provádění nebylo časově náročné. Ba naopak cílem je, aby se dechové techniky staly součástí fungování dítěte v průběhu dne.
Na 7 stranách najdeš informace, jak plán používat, co vše si do něho zaznamenávat, co v něm pak můžeš sledovat, jak si ho přizpůsobit dle svých možností a možností dítěte.
- 1NÁDHERNÉ ILUSTRACEBez ilustrací by veškeré informace a cvičení postrádaly šťávu. Takže se můžeš společně s dítětem těšit na kupu krásných ilustrací od skvělé ilustrátorky Kristýny Moravec Sataryové, která s námi spolupracovala už na naší knize.
- 2ZÁSADNÍ INFORMACE PRO DOSPĚLÁKATento, pro tebe připravený, obsah ti pomůže získat vědomosti a souvislosti ještě před tím, než se s dítětem vrhneš do společné praxe. Buď v obraze, protože od dítěte mohou přijít doplňující dotazy, které se ti pak, díky zde nalezeným informacím, budou zodpovídat snadněji. Navíc mohou přijít i dotazy ostatních dospěláků, kteří zvědavě na dítěti nebo i na tobě budou pozorovat změny 😉
- 3NEPRŮCHODNOST NOSUJak rozpoznat a jak řešit neprůchodnost nosních dírek anatomického nebo zdravotního rázu? Jak můžeš řešit u dítěte neinvazivně zvětšené nosní mandle?
- 4BREBENTĚNÍS ostatními dospěláky můžeš sdílet, jak se vám v praxování s dítětem daří, jak zvládáte výzvy, jak to dítě baví, jak se ve svém dechu zlepšuje, jak příznaky dysfunkčního dechu pomíjejí, atd. Je to prostor pro sdílení, ladění, inspiraci. Jsme v tom totiž všichni SPOLU 🙂
Na jakém principu je kurz postaven?
Celý on-line kurz je založen na principu DOSPĚLOST HROU.
Děti se nejvíce učí pozorováním, tedy napodobováním dospělých, nikoli jejich mentorováním. Proto tě, dospěláku, v kurzu vyzýváme, abys sestoupil ze svého piedestálu důležitého dospěláka a začal si taky hrát. Pojmi celý koncept i s benefitem pro sebe v duchu principu DOSPĚLOST HROU.
Pokud je forma podání cvičení nenucená, hravá a s myšlenkou ,,jsme v tom spolu" = mě (dospělého) to také zajímá a chci udělat i něco pro sebe, také dělám chyby - pak se změny k lepšímu budou dostavovat plynule a s radostí.
Nemusíš se obávat časové náročnosti, vše je koncipováno tak, aby se dalo začlenit do běžného denního režimu. Jako neskutečný bonus je čas strávený s dítětem, dávání mu pozornosti a společný zájem.
Pro koho z DOSPĚLÁKŮ je kurz určen?
Kurzem dítě může provést kdokoli, v koho má dítě důvěru. Veškeré erudované informace ohledně dechu, návody a metodické postupy jsou součástí kurzu.
Kurz s dítětem zvládne:
- Rodič, prarodič, dospělý sourozenec.
- Učitel/ka základní školy, vychovatel/la v družině: možnost začlenit do denního programu ve škole, možnost z kurzu udělat jeden z kroužků pro děti.
- Pedagogičtí asistenti: asistenti, kteří pracují s dětmi s různými potřebami, mohou využít dechová cvičení pro podporu jejich rozvoje.
- Instruktoři dětských volnočasových aktivit: všichni, kdo vedou dětské kroužky a volnočasové aktivity, mohou zařadit dechová cvičení do svých programů.
- Vedoucí táborů a dětských pobytových akcí: Mohou dechová cvičení využít jako součást programových aktivit pro děti.
- Psychologové a terapeuti: mohou využít dechová cvičení jako součást terapeutických sezení pro zklidnění a soustředění.
- Logopedi: dechová cvičení mohou být užitečná při práci na správné výslovnosti a posílení řečových orgánů.
- Fyzioterapeuti: mohou dechová cvičení začlenit do rehabilitačních programů.
- Dětské zdravotní sestry i lékaři: mohou tyto techniky využít pro zklidnění nebo zabavení dětí, které tráví čas v nemocničním zařízení s přihlédnutím ke zdravotnímu stavu dítěte. atd.
Forma kurzu
Přihlašovací údaje
Začátek kurzu
Časové omezení
Kurzem tě provede PEŤKA,
pro pořádek
Ing. Petra Václavková
instruktorka Buteyko a
Oxygen Advantage,
spolutvůrkyně projektu 5 PILÍŘŮ ZDRAVÍ
Zlepšení, která mohou u dítěte nastat při obnovení funkčního dýchání:
- Lepší okysličení tělaOptimalizace hladiny kyslíku v krvi. Efektivnější dodávka kyslíku do tkání a orgánů.
- Zlepšení fyzického zdraví.Posílení imunitního systému. Lepší kontrola tělesné hmotnosti díky zrychlení metabolismu. Zlepšení sportovního výkonu a fyzické kondice.
- Zvýšení energie a snížení únavyStabilnější a vyšší energetická hladina během dne. Menší potřeba odpočinku a spánku během dne.
- Zlepšení spánkuKvalitnější a hlubší spánek. Snížení výskytu nočního probouzení. Méně nočních můr, absence chrápání a spánkových apnoí.
- Podpora zdraví dýchacího systémuSnížení rizika respiračních infekcí, alergií, senných rým a astmatu. Lepší filtrace vzduchu a ochrana před alergeny.
- Zlepšení koncentrace a kognitivních funkcíVyšší schopnost soustředění a učení. Lepší paměť a mentální jasnost. Eliminace ADHD a ADD.
- Snížení stresu a úzkostiStabilizace nervového systému. Zvýšení pocitu klidu a pohody. Zlepšení zvládání stresových situací
- Podpora správného vývoje čelistí a zubůSnížení rizika ortodontických problémů. Podpora správného růstu obličeje a čelistí. Expanze horní čelisti, zmenšení nosních mandlí. Eliminace logopedických vad.
- Lepší tráveníPodpora funkce trávicího systému. Snížení rizika trávicích problémů, jako jsou nadýmání a zácpa.
- Zlepšení hlasu a řečových dovednostíLepší kontrola dechu při mluvení. Čistší a silnější hlas.
- Podpora celkového psychického zdravíLepší nálada a emoční stabilita. Snížení výskytu depresivních a úzkostných stavů.
- Zlepšení držení tělaPosílení bránice, pánevního dna, hlubokého stabilizačního systému. Napřímení postury. Omezení bolestivosti zad a krku.
Změna se může udít pouze praxí, disciplínou a pravidelností
On-line kurz
Celková dechová reedukace pro děti 8-12 let
3 390 Kč
Krátké shrnutí on-line kurzu
3měsíčním on-line kurzem získáš:
- 16 pracovních listů PRAXÍKŮ (68 stran) ke stažení - možno rozložit do 16 dnů
- na PRAXÍKY navazující 10-TÝDENNÍ PLÁN funkčního dýchání
- Metodické pokyny
- Videa s návody dechových cvičení
- Osvojíš si princip ,,Dospělost hrou"
- BONUSY:
- krásné ilustrace v PRAXÍCÍCH,
- zásadní informace pro DOSPĚLÁKA,
- obsah ohledně Neprůchodnosti nosu a zvětšených mandlí,
- prostor pro sdílení - BREBENTĚNÍ.
Získáš on-line kurz, který tě v 16 dnech seznámí se vším okolo dýchání i s dechovými cvičeními, které budeš následně krok za krokem praktikovat 10 týdnů.
Kurz ti zůstane otevřen po dobu 2 let, delší časový úsek nemá smysl, změna se děje jedině TEĎ.
On-line kurz
Celková dechová reedukace pro děti 8-12 let
3 390 Kč